Resum de resums. Tipologies de turisme.
Els creadors dels articles es basen en els diferents tipus de turisme de la societat actual, i és que el turisme té una gran varietat de motius.
Primerament descriurem les tipologies que es poden trobar dins d’un turisme en espais amb un alt significat històrico-emocional. En l’article citat, es va fer l’estudi a 
- Sentimentals: Són els turistes      que senten l’obligació moral i/o sentimental d’haver de visitar aquests      llocs o elements. S’hi senten lligats emocionalment, i tot el que      s’explica al lloc que visiten els hi afecta d’una manera més psicològica      que cap d’altre.
 
- Hereus: Aquests visitants      senten com a herència pròpia el lloc visitat, com si ells mateixos fossin      el resultat de l’historia explicada en el lloc visitat.
 
- Alumnes: Són els que      absorbeixen tot el coneixement que els hi donen durant la visita. En el      nostre exemple, volen conèixer més coses sobre la 2a Guerra Mundial i els      seus efectes sobre les persones.
 
Seguidament, passarem a les tipologies de turistes que es poden presentar dins del turisme cultural, sobretot en museus i llocs del patrimoni de la humanitat. Es poden classificar per graus:
- Persones      amb una gran motivació. Es mouen i viatgen només per raons culturals. Són      un 5% del mercat resident i un 15% d’estrangers.
 
- Persones      en part motivades per la cultura. Són les que viatgen a una ciutat per les      seves possibilitats culturals però també per altres raons. Representen un      15% dels residents i un 30% del mercat estranger.
 
- Persones      que viatgen per una altra motivació, i la cultura és un plus. Representa      un 20% d’ambdós mercats.
 
- Persones      que són turistes culturals per casualitat. Són aquells que sense cap      intenció acaben formant part d’alguna activitat cultural gràcies a amics o      familiars. També representen un 20% dels mercats.
 
- Persones      amb nul·la motivació cultural. Són aquells que sota cap concepte viatgen      per motius culturals. Són un 40% dels turistes residents i un 15% dels      estrangers.
 
El perfil principal d’aquest turistes culturals es pot resumir en persones que gasten quantitats de diners importants i que en gasta més durant les vacances, que és propens a allotjar-se en motels o hotels i que ha rebut una bona educació. És propens a fer shopping i inclou més dones que homes. També hi ha tendència a ser persones grans.
El següent article ens parla sobre l’evolució del turisme a Belize, un país a l’Amèrica Centrar on han experimentat el boom turístic recentment. L’autor de l’article ens enumera les següents tipologies:
- Developer Tourist: és aquell      turista que compra terrenys i hi construeix instal·lacions d’ús turístic.      Rarament es queden a Belize, sinó que retornen al país d’origen.
 
- Condo-tourist: és aquell      turista, molt sovint jubilat, que ve d’un país benestant i al retirar-se      compra o lloga un habitatge a Belize per viure-hi una llarga temporada.
 
- Itinerant tourist: és el que      visita la zona en pocs dies i principalment va a l’illa Ressort (Ambergis      Caye) que és la zona on es concentra el turisme més típic.
 
El següent article fa referència a una zona costanera de Grècia anomenada amb el pseudònim de Kalimeria. L’estudi està fet sobre turistes britànics que feien turisme del que podríem anomenar de sol i platja, turisme de masses. Les tipologies que va trobar l’autor són les següents:
- Herència cultural: aquesta      tipologia ja havia visitat anteriorment Grècia i en coneixien la cultura i      la història antiga. Estaven motivats per la naturalesa, la cultura i la      història gregues. Van conèixer la zona a través de fulletons informatius.      Aquest tipus de turista busca el contacte amb els residents de Kalimeria,      sobretot en bars i espais públics com la platja. En aquest clúster hi      trobem famílies i persones de la tercera edat.
 
- Raver: Aquests turistes busquen      el plaer sexual, visiten bàsicament platges i clubs nocturns, i busquen la      diversió i l’oci. Aquest tipus de turista és obert sexualment, i      normalment es relacionen amb altres turistes, però també en ocasions amb      residents. La majoria ja havien visitat altres zones amb els mateixos      objectius. Elegeixen la zona perquè no és cara.
 
- Shirley Valentine: Són dones      que viatgen soles o amb amigues, i que ja havien visitat Grècia      anteriorment. Busquen experiències romàntiques, històries d’amors.      Gaudeixen coquetejant amb cambrers i altres residents, i tenen una imatge      idealitzada de l’home autòcton. Passen molt de temps a la platja, i veuen      Kalimeria com un lloc sense preocupacions on poden fer tot el que vulguin,      volen trencar la rutina.
 
- Heliotropis: Tenen en comú que      els hi agrada prendre el sol i gaudir del bon clima. La majoria ja havien      estat a Grècia però no coneixien la zona. S’estan moltes hores a la      platja, una mitjana de 7 al dia, i viuen una experiència molt limitada de      la zona, ja que pràcticament només veuen la platja.
 
- Lord Byron: Són gent que porten      anys visitant la zona. Coneixen a gent de Kalimeria i els conviden a casa      o són convidats. Molts hi tenen una segona residència. Els molesten els      turistes perquè canvien la forma de vida al instal·lar-se durant les      vacances. Intenten parlar grec.
 
El pròxim article ens presenta les tipologies de turista que fan turisme natural. Es va fer l’estudi en dues zones: al Comptat de Finnmark, al costat de la frontera russa, i a Paramo, a Noruega del Nord. Ambdues destinacions ofereixen unes activitats semblants tant a l’estiu com al hivern, però reben tipus de turistes diferents:
- Cultural-plaer: Interessat en      activitats de plaer i culturals més que no pas en activitats físiques.      Solen viatjar en grup i volen contacte social.
 
- Actius-natura: Estan      interessats en relaxar-se, però també en activitats de risc i en el      contacte social. Els hi agrada viatjar independentment.
 
- Altres: No està interessat en      cap de les activitats anteriors, però li agrada viatjar independentment.
 
En l’article següent no s’analitzen els turistes dins d’una zona concreta o per les seves motivacions, sinó que s’analitzen en la manera de buscar la informació. L’estudi es va fer a Istanbul, a Turquia, la ciutat turca amb més usuaris d’Internet: 
D’aquí se n’extreuen dos grans grups:
- Planificadors: estan més      oberts a les fonts d’informació. Acostumen a viatjar en paquets turístics      i a allotjar-se en hotels de 4 i 5 estrelles. Hi trobem més dones que      homes.
 
- Exploradors: Més tendència a      rebutjar les fonts d’informació, tenen menys preocupació pel risc.
 
El següent article ens explica com els turistes prenen la decisió d’anar a un lloc o a un altre. Per fer aquesta divisió, l’estudi es basa en fer un estudi i seguiment de 25 famílies belgues, sobre les seves intencions a l’hora de viatjar i els tipus de viatge. Els 25 nuclis familiars es podien dividir en: solters (amb decisió pròpia), parelles, famílies amb fills i grups d’amics. D’aquest estudi, es va concloure l’existència de 6 grups o tipologies: 
- Viatger habitual: cada any      repeteix destinació, i no admet canvis per evitar riscos. Li agrada      sentir-se còmode, com a casa, durant les vacances, i no vol perdre el      temps familiaritzant-se amb noves destinacions. Són pragmàtics i      prefereixen la seguretat, i això els porta a ser incapaços de dur a terme      canvis en els destins per por a aquests.
 
- Viatger racional: Te aversió al      risc. Se sent motivat per viatges realistes i racionals. Valora molt      racionalment tots els condicionants, i planifica totalment el viatge, i si      s’ha de fer algun canvi d’última hora, intent que sigui el més semblant      possible al anterior.
 
- Viatger hedonista: El viatjar      es veu com una experiència de plaer al 100%. Només el motiva el viatjar      per plaer i gaudir de l’entorn sense masses complicacions ni      planificacions. Gaudeix d’unes vacances simples i optimistes, tot és      perfecte i senzill. Si no es compleixen les previsions de plaer, es      frustra i entra en un període d’ofuscació que el deprimeix.
 
- Viatger oportunista: planifica      poc el viatge, espera una oportunitat econòmica per viatjar, alguna      oferta. Somnia en unes vacances sense implicació i totalment de relax. Té una manca important de      temps i això el motiva a fer aquest tipus de viatges.
 
- Viatger obligat: és un tipus de      turista forçat a viatjar, i normalment el viatge està programat per una      persona relacionada amb ell. Es veu forçat a viatjar al formar part d’una      comunitat o un nucli familiar. El viatger no té cap intenció de buscar      informació ja que no s’implica en el viatge.
 
- Viatger adaptable: S’adapta      molt bé als imprevistos i canvis d’última hora. Soluciona els problemes      adequadament i s’adapta als canvis. Igualment, també s’adapten als      companys de viatge. Té manca de previsió i no té la necessitat de calcular      temps, espais i ni mirar-se un plànol. Està preparat per viure situacions      extremes.
 
En el penúltim article, els autors intenten analitzar si un estudi fet fa 15 anys seria operable avui dia a Austràlia. Per això van seguir la metodologia de l’estudi anterior enquestant a diverses persones a Sidney. També es parla d’estudis antics fets també per analitzar les tipologies de turistes: 
- Cohen (1972): el turisme      independent de massa, el turisme organitzat de massa, l’explorador i el      “difter”
 
- Pearce (1979):
 
- Turista de sol i platja.
 - Turista de nit; tot aquell que       la seva principal motivació és conèixer la vida nocturna del destí i       relacionar-se amb gent de l’altre sexe.
 - Antropòleg; interessat en       conèixer la població local, la gastronomia i la llengua del territori.
 - Arqueòleg
 - Turista de masses organitzat;       consumidors de paquets turístics.
 - Turista d’aventura; consumidor       d’esports d’aventura i d’alt risc.
 - Explorador; li agrada explorar       nous territoris i l’aventura que això comporta.
 - Turista de luxe; consumidors       de ressorts de luxe, de clubs de nit i relacionar-se amb celebritats.
 - Turista espiritual; per a       conèixer-se a ell mateix i el sentit de la vida.
 - Turista de masses independent;       visita atraccions turístiques individualment, per lliure.
 - Turista de classe alta; viatja       en primera classe, dorm als millor hotels i menja als millors       restaurants.
 - Turista rodamón, trota-mundos; que es deixa portar       d’un lloc a l’altre.
 - Turista de relax; s’evadeix de       la rutina en llocs tranquils i relaxats.
 - Turista esportiu
 - Turista d’estudis; viatja per       ampliar coneixements, fer cursos, conferències, etc.
 
Al final, les conclusions són que l’estudi de fa 15 anys és perfectament útil avui dia, ja que van coincidir en més del 77% de respostes. 
L’últim estudi es basa en un estudi anterior de Cohen complimentada amb la pròpia experiència. En aquest estudi, es determinen les següents motivacions:
- Sociodemogràfiques
 - Motivacions d’oci-feina
 - Activitats turístiques
 - Experiències viscudes
 - Formes de vida i valors
 
També analitza les següents tipologies de turista:
- Masses de turistes organitzats
 - Masses de turistes individuals
 - Exploradors
 - Rodamóns
 

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada